Snabbtåg från Europa till Kina och Singapore

Idag såg jag en film Total Recall. Det utspelas i en framtid där bara Storbritannien och Australien verkar vara beboliga. Det går någon form av tunnel igenom jorden där man kan färdas mellan platserna på en halvtimma. Detta gav mig idén att skriva detta inlägg. Inga nya tankar i och för sig och Kina har ju sedan tidigare sagt att de kan bygga järnvägar för snabba transporter mellan Europa och Asien.

Är då detta möjligt? behöver vi något sådant? Att det är möjligt är jag övertygad om. Kina kan nog vara kapabla till sådana här jätteprojekt, särskilt om de samarbetar med andra. USA under Donald Trump har ju inte varit särskilt samarbetsvilliga med Kina, de ville inte ha bättre miljö, de tror inte på klimatförändringar, de vill inte betala skatt för att bygga ut infrastruktur och välfärd. De ville bara köra på i gamla spår. Fast nu kanske det finns hopp, inte så mycket kanske. Det amerikanska folket verkar vara fast i gamla tankar ungefär som England var under lång tid. Det fick ju det stora imperiet på fall. De höll fast vid gamla stormaktsdrömmar, kolgruvor, vänstertrafik och annat. Deras bilmärken och industri gick i graven. Fast det finns ju bilfabriker kvar med utländska ägare.

Men behovet av bättre infrastruktur som bidrar till bättre hållbarhet är stort. De ekonomiska möjligheterna är inte särskilt bra. Det är svårt att övertyga väljare i de europeiska länderna att vilja ha några stora avgörande förändringar. Så där finns möjligheter till samarbete med Kina, Japan och Ryssland med EU-länderna.

Finns de då ett behov? Varutransporter är ju stora mellan Asien och Europa. Mest fartyg och en del flyg. Inte så hållbara alternativ i dagsläget i alla fall även om det finns ny teknik på gång. Men järnvägar med bra kapacitet skulle vara något. I Europa har ju arbetskraften ganska bra med semester. I Sverige minst 5 veckor varje år och även de med lägre inkomster har både vilja och möjlighet att åka på semester till andra länder i stort sett varje år. Den stora asiatiska befolkningen får det i många fall det bättre och många har möjlighet att resa till Europa och USA. Nästan alla tar ju då flyget och det är ju en stor orsak till utsläpp och sägs påverka planetens uppvärmning och därmed bidra till negativa klimatförändringar. Att det blir varmare behöver inte vara negativt men för vissa områden är det det i alla fall om polarisar smälter och vädret påverkas liksom höjda havsvattennivåer. Så snabbtåg mellan Europa och Asien skulle då kunna vara bra. En stor del av sträckan måste gå genom Ryssland och eller de gamla Sovjetrepublikerna. Det är önskvärt med politiskt stabilitet och överenskommelser för att trafiken skulle flyta på bra utan problem. Fast ekonomiska vinster är det inte många som tackar nej till, inte ens de gamla kommunisterna.

Hur länge skulle det då ta med ett snabbtåg? 3 dagar kanske. Flyget går ju som bäst på 10 timmar från Stockholm till Bangkok. Vill människor satsa 3 dagar av sin semester för en tågresa och sedan lika länge för att ta sig hem? Det är bra om vi har många semesterdagar att ta ut varje år. Om man ska se på det ur ett miljöperspektiv så skulle kanske de som använder miljövänligare alternativ på sin semester få längre semester annars kanske man ska beskatta flygresor som inte är nödvändiga och eller miljövänliga lite högre för att styra folk att välja andra alternativ än flyget. I USA gillar man inte att staten lägger sig i men i Europa och Asien finns mycket större möjligheter till sådant och folket kanske har en mer medveten inställning till det också. Europa, Kina och Japan kan bli de ledande länderna när det gäller utveckling, miljö och välfärd om viljan finns.

Men 3 dagar är 3 dagar det går inte komma ifrån. Så den långa sträckan kanske behöver göras lite intressantare. Man vill nog inte sitta i 3 dagar på ett tåg, kanske första gången men inte så mycket mer. Man kan ju redan idag åka transsibiriska järnvägen från Moskva till Peking. Det är säkert en stor upplevelse (har själv drömt om att få göra den och har både sett TV-program och läst böcker om det) men om man vill åka till Asien varje år så blir det nog tråkigt och mindre lockande efter den första gången. Så det måste bli bättre. Något måste kunna hända på vägen. Det behövs intressanta stopp.

De olika ryska delstaterna och de andra länderna längs sträckan måste börja erbjuda intressanta saker att se på och göra. Lite bättre turistinfrastruktur och ordnade säkrare förhållanden. Man ska kunna stanna utan problem i en stad och där kunna erbjudas bra upplevelser som förgyller semestern och inte bara blir ett övernattningsstopp utan det ska kunna ingå i din semesterupplevelse. Det är dags för de gamla Sovjetstaterna att visa vad de går för. De har ju fantastisk natur, fin kultur att kunna visa upp liksom shoppingmöjligheter och lokala mattraditioner. Tåget i sig kan ju vara en virtuell upplevelse med bra media och spelutbud med utsökt mat och kanske hälsofrämjande upplevelser/behandlingar ombord. Gör tågresan från Europa till Asien till en bra upplevelse. Då kanske vi börjar åka mer och minskar vårt flygande som orsakar så mycket utsläpp. Världen skulle kunna knytas ihop bättre vilket skulle öka förståelsen mellan folken och bidra till fredlig utveckling samtidigt som vi slår ett stort slag för hållbarhet och miljöförbättringar.

I ett land som Sverige diskuterar man snabbtåg och järnvägar inom landet som skulle kosta hundratals miljarder. Man ska kanske se på det i ett större perspektiv ihop med de andra länderna i Europa. Att ta ett snabbtåg mellan 2 städer i Sverige och tjäna en timme kanske inte är det mest ekonomiska hållbarhetsalternativet på lång sikt. Inom en snar framtid så kan vi ju g´ha självkörande elbilar till ett rimligt pris. I Sverige och Norge är ju elproduktionen redan idag ganska miljövänlig. Så 100 tals miljarder för att några hundra människor ska tjäna någon timme i restid behöver inte vara det bästa. Visst behövs det bra tågförbindelser i länderna också och gärna från norra till södra Europa så vi slipper flyga. Men ett snabbtåg till Asien vore ju en dröm om man har råd att åka den vill säga.

År 2035. Jag kliver på tåget i Helsingfors. Går in i min hytt med fria TV kanaler och streaming från hela världen. Jag äter en utsökt middag i restaurangvagnen. Får massage och hudvård i hälsovagnen. Kliver av i Moskva och besöker Kreml och Putin muséet. Fortsätter nästa dag till Azerbajdzjan. Fin natur, casino och kultur. Sedan vidare till Kina, världens kanske intressantaste land. Några dagar där. Sedan vidare till Thailand för lite solsemester med familjen som bor där nere. Det är möjligt om vi vill.

Europe Asia Express Train.

Här en gammal nyhetslänk från 2010: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kina-vill-se-snabbtag-europa-bangkok