Rönnbär mot PMS?

Rönnbär lämnas ofta orört men det är ett superbär som bör tas tillvara.

Rowan berry – superberry. Rönnbär – superbär.

Nu är rönnbären klara i trädgården liksom på många andra ställen. Oftast tycker vi bara att trädet är vackert men vi rör sällan bären. Bären är ett superbär som det finns miljoner av och vi använder dem knappt. Däremot åker vi gärna till affären eller beställer så kallade superbär till en ganska hög kostnad. Goijbär från Kina till exempel. Långa transporter, förpackningar, bilresor, postförsändelser mm. Inte så bra ur hållbarhetssynpunkt kanske men säker ett nyttigt bär.

Rönnbären som du kan plocka gratis däremot kanske i din närhet är ett bra alternativ. De är fulla med C-vitaminer, antioxidanter, järn, karotin och andra ämnen. De kan därmed förebygga förkylningar kanske och andra infektioner. De sägs vara bra mot värk och reumatism och kan lindra vid PMS besvär för kvinnor. Kan hjälpa mot trög mage mm. Om det stämmer låter jag vara osagt men det går att läsa om det, googla på.

Det bästa är att bären är så små och du behöver bara ta något enstaka bär. Trädet ha hundratals bär. De kan vara lite sura för den som inte gillar starkt. Men de går ju svälja eller blanda ut i flingorna eller yoghurt mm. Lägga dem i degen när du bakar går också. Efter första frosten blir de mindre sura, du kan ju också plocka dem nu och lägga i frysen.

Så ta en promenad och leta efter ett rönnbärsträd. Plocka med dig lite bär. Ta ett par varje dag för din hälsa. Avvakta med att köpa andra superbär ett tag. Du gör förhoppningsvis något bra för din hälsa och miljön. Lokalproducerat och närodlat talas det ju om i dessa sammanhang men här har du något som kanske bara finns där och väntar på att du ska ta lite bär innan fåglarna gör det eller innan de faller ner på marken och förmultnar. Så våga! Ta ett bär i munnen och se hur det känns!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *