Minska din blyghet, var i nuet, våga ta emot intryck.

Att vara blyg är att vara lite rädd för sin omgivning. Man kanske inte vågar säga eller göra vissa saker. En del har ju med mod att göra men kan också vara att du inte vågar vara med din omgivning eller visa dig själv.

Vad kan man då göra? Man måste ju klara av sin omgivning utan att få obehagliga reaktioner från sig själv eller helt enkelt våga göra saker utan att vara rädd för konsekvenserna.

Man kan träna på eller försiktigt försöka anpassa sig till sin omgivning i vissa situationer.

Ett sätt är att vara mer i sin omgivning och våga prata eller göra saker eller visa upp sig själv som man egentligen är. Man ska inte ta i för mycket för det kan bli en för stor chock så man istället blir sämre och sedan vågar ännu mindre. Så öka lite i taget. Gå ut en stund. Säg några meningar på ett möte. Ring folk. Gör inlägg på sociala medier (bra och respektfull förstås). Gå på en fest eller gå med i en förening där du träffar lite mer folk än du annars brukar göra. Nya människor är en större utmaning än de man redan har och känner i skolan eller arbetet.

Man kan också göra mentala övningar. Hitta någon att göra det med. Det ska vara IRL in real life för att det ska ge bra effekt. Bakom skärmar och mobiler är det lättare att gömma sig eller verka oberörd. Det man kan ha problem med är att man är rädd eller blir störd av omgivningen.

En övning är att blunda och försöka vara i nuet. Lite som mindfullnes eller meditation. Men det är inte meditation, absolut inte. Man ska inte vara i sina egna tankar och inte tänka på något. Du ska vara i nuet i din omgivning och ta emot intryck från omgivningen (ljud t.ex) och inte reagera över det varken positivt eller negativ. Bara lägga märke till det och inte vidta någon fysisk eller psykisk åtgärd. Träna på det när du åker buss eller tåg kanske. Blunda och försök hålla dig lugn. Man kan också göra det tillsammans med någon som sitter bredvid eller mittemot.

Nästa steg blir ju med öppna ögon. Sitt still och var i nuet. Bli inte rädd, orolig, blyg, nervös eller gör några fysiska rörelser. Du kommer nog misslyckas en hel del i början men övning ger färdighet. När du klarar det har du tagit ett stort steg framåt. Du kan vara i din omgivning utan att reagera för mycket eller försöka tränga undan obehaget. Då är du mindre blyg. Om man sedan ska våga göra saker får man ta tag i det också.

Ytterligare övningar är att man ska kunna vara helt i nuet och utsättas för medvetna störningar eller provokationer av någon. Detta blir mycket svårare. Du ska inte reagera över fysisk rörelser som någon gör eller att man säger något som kan påverka dina känslor. Humor eller obehagliga saker. Du har säkert saker du skäms över eller skrattar lätt till eller är rädd för. Om den du tränar på känner till eller att du berättat om dem och använder det under din träning så kommer du ju utsättas för värre saker än vad som annars är normalt. Detta kommer göra dig mentalt starkare och lugnare. Det är inte meningen att man ska härda sig eller stå ut. Det går inte ut på det. Man kan till synes verka klara en övning om man gör det men då har du egentligen bara förträngt din blygsel eller feghet och du kommer inte bli starkare. Du kommer förr eller senare råka ut för obehagliga känslor igen. Förstå vad det går ut på och träna på det så kan det bli bra till slut eller åtminstone mycket bättre. Vissa saker sitter ju ganska djupt i vårt sinne och kan kräva mer professionell hjälp eller fler timmar med övningar och träning i att klara av sin omgivning.

Målet är att du ska kunna vara på de flesta ställen utan att känna dig nervös för att du är där eller blir påverkad av vad som händer. Men man ska ju inte bli känslokall. Livets mål är fortfarande det samma. Om någon behöver hjälp så kan du hjälpa till. Du kan fortfarande vara ledsen om något tråkigt händer och du kan skratta åt roliga händelser. Man bör ju leva ett bra och roligt liv också. Det gör ju att man mår bättre.

Så blunda och ta emot intrycken från omgivningen. Tänk inte på någon melodislinga, tänk inte på vad du ska göra eller gjort. Var bara där. Gå någon stans med öppna ögon och öppet sinne och våga vara där eller delta i någon aktivitet.

Om någon vill ha mer specifika tips eller hjälp så mejlar du så kan du om möjlighet finns få mer praktisk handledning eller förklaring på vad man kan göra och andra faktorer som kanske påverkar.