Gå i skog eller stad?

Jag gick min vanliga runda i skogen igår och tänkte då på fördelar och nackdelar med det jämfört med att gå på en gata eller väg i staden.

Gå i skogen fungerar som terapi och minskar depression mm. enligt en japansk forskarrapport. Exakt varför har de inte kommit fram till tror jag. Jag har inte läst rapporten utan endast nyhetsrubriken. Jag ska nu dela med mig av mina tankar angående detta.

Risken för olyckor mm. I staden eller på en gata eller väg kan man ju råka ut för en trafikolycka genom att bli påkörd. I skogen kan man kanske bli utsatt för något farligt djur eller trilla ner i en ravin, snubbla eller få ett träd över sig. Jag tror att risken ändå är större i bebyggt område.

Om man däremot har dålig hälsa eller anstränger sig för mycket i förhållande till vad man normalt klarar av så är det bättre att vistas i bebyggt område. Skulle man bli sjuk eller skadad så kommer du ju lättare bli upptäckt och det blir också betydligt lättare för hjälp att nå dig snabbt.

Går eller springer man på asfalt så är ju belastningen på dina leder betydligt högre jämfört med en mjukare mark i skogen. Jag föredrar den skönare marken eller stigen i skogsmark jämfört med hård asfalt. Asfalten är däremot oftast slät och rak så risken för att snubbla eller stuka foten är mycket mindre. I skogen med dess ojämnheter, stenar, gropar, grenar och annat finns ju en stor risk att man trampar snett och vrider foten så man får en stukning eller sträckning. Men om man ändå går i skogen så kommer man ju efter hand få en helt annan vana att gå där och man kan förutse hur man springer eller går för att undvika feltramp. Variationerna gör också att du kommer stärka dina fot och benmuskler så de lättare kommer klara av onormala rörelser. Du kommer bli starkare och få bättre balans med tiden.

Luften bör vara betydligt bättre i skogen än i staden. Även om det nu kommer allt fler elbilar och annat så är skogsluft bättre för de flesta. Men om du är allergisk eller har svårt för fuktig luft mm. kan det bli vissa problem i bland.

Så sammantaget skulle jag rekommendera skogen framför staden när det gäller fysisk hälsa. Om du är osäker på ditt hälsotillstånd så bör man dock röra sig i områden där det finns fler människor i fall det skulle hända något.

Så var det då det här med den psykiska hälsan och det mentala. Alla människor är ju olika, vissa gillar stadsliv vissa föredrar lantliv. En del tycker det är kul när det händer saker en del tycker det är skönt med lugn och ro. Om du har ett stressigt arbete, tycker trafik och buller stör dig. Inte gillar trängsel mm. då kan dina stressnivåer vara höga. Det beror egentligen inte på omgivningen i sig utan det är ju faktiskt du som inte “tål” det. Man har någon gång drabbats av något som på något sätt fastnat i ditt sinne som en slags värdering eller trauma. När du då utsätts för liknande saker i ditt liv så kan du känna dig stressad. Om du då tar promenader i skogen så släpper denna restimulering lite. Till slut kan du känna dig mindre stressad. Men det kommer ofta tillbaka när man återvänder till det hektiska livet. För att bli av med det för gott behövs kanske terapi eller att du helt enkelt byter inställning eller värdering, vilket inte är helt lätt. Det krävs ofta någon avgörande känslomässigt ögonblick för att detta ska fungera. Men regelbundet byte till en annan miljö kan till slut få vissa tillstånd att släppa. Man ska egentligen inte bara satsa på att komma ifrån det onda utan helst acceptera det. Då utvecklas man som människa. Man kan leva lugnt och fridfullt men det är inte fel om man klara av annat också. Social fobi är ett typexempel på detta.

Så skogen fungerar som ett slags miljöombyte där sådant som stressar dig kanske inte förekommer och därför släpper dess negativa påverkan åtminstone tillfälligt. Massage, semester, bad och mycket annat har samma funktion. Man ska göra något annat helt enkelt. Men den verkliga lösningen är ändå att acceptera verkligheten som man lever i. Men kombinationen av tystnad, renare luft och att man faktiskt motionerar och i skogen måste se upp med var man går och därmed låta hjärnan eller sinnet variera sitt fokus vilket flyttar tankar från något kanske dåligt till något annat är bra. Man gör det ju för att vårt mål är att överleva och vi vill vara skärpta för att inte drabbas av något som överraskar dig. Detta kan också fungera om du har huvudvärk, är förkyld eller känner någon smärta eller ledsna tankar. Gör något annat som får dina tankar att skifta fokus. Det skulle ju även kunna vara något i staden också. Ta en promenad och titta dig omkring efter nya saker och fundera en kort stund över det innan du kollar in nästa objekt. Detta är en slags terapi som du själv väljer att göra istället för att låta en psykolog försöka uppnå samma effekt för en stor kostnad oftast. Det finns ju ändå sämre alternativ, värktabletter, sprit och annat som bara egentligen söver dina tankar. Dessa finns kvar efteråt. Men ett klimat eller miljöombyte där man själv är beredd att man vill ändra sitt synsätt är en bra gratis medicin eller behandling för att få en bättre fysisk och psykisk hälsa.

Att skogen är grön, luften ren och trafikfri kan också restimulera vårt gamla nedärvda dna eller instinkter. Så som det var för tusentals år sedan och ge en slags flashback till ett tidigt tillstånd i människans historia som får oss att känna oss bättre till mods. Titta ut över havet eller sitta vid en brasa kan ha samma effekt. Om du däremot har dåliga minnen i ditt undermedvetna från just detta så fungerar det ju så klart inte, om du inte gör en slags chockterapi så du tvingas acceptera något du inte tycker om för att inte gå under. Detta kan tillämpas vid t.ex spindelfobi. Tvinga dig att vara med spindlar. Dö eller överlev. Överlever du kan fobin kanske ha släppt. Allergi är delvis samma problem, men där ska man helst inte utsätta sig för det man är allergisk mot om man är mycket känslig. Man kan dö. Men för mildare varianter på allergi finns det metoder där man gradvis utsätter sig för det man restimuleras av för att bygga upp en acceptans eller motståndskraft mot det man inte tål.

Så avslutningsvis: överväg att ta en promenad eller joggingtur i skogen, en park eller i staden om du tycker att det också fungerar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *